Leer te denken en doen als een service designer

Service design is een pragmatische, creatieve en bovenal klantgerichte methode om nieuwe diensten te ontwerpen.

Door service design toe te passen en goed de behoeften van klanten te snappen, kom je op nieuwe diensten die naadloos op de behoeften van je klanten aansluiten. De traditionele manier van producten en diensten ontwikkelen neemt vaak veel meer tijd in beslag voordat het de markt bereikt, waardoor de relevantie en actualiteit vaak verloren gaat.

 

Caring but Daring

Door het service design proces te volgen, krijg je tevreden en loyale klanten, die ook weer zorgen voor nieuwe klanten. Daarnaast ben je als organisatie veel efficiënter bezig, omdat je je idee eerder toetst bij klanten, waardoor je sneller leert en optimaliseert.

Oog hebben voor de ervaringen en de behoeften van je klanten. Maar dan ook snel beslissingen durven te nemen, in oplossingen denken en deze oplossingen met echte klanten uitproberen…

Past dit motto van ‘Caring but Daring’ bij je?
Dan is deze training wat voor jou!

Zodra er voldoende aanmeldingen zijn, wordt deze training in overleg met de eerste deelnemers gepland.

Trainingsdata: in overleg

De training service design

De beleving van klanten loopt over meerdere kanalen en merken heen, is grillig en chaotisch. In deze training leer je te kijken vanuit de klant of eindgebruiker. Laat je interne focus los en word een onderzoeker en ontwerper.

Kijk naar je eigen organisatie vanuit de ogen van je klant en ontdek waar en hoe je jouw dienstverlening kunt verbeteren of vernieuwen.

Waarom?
1. Je bereikt nieuwe klanten;
2. Bestaande klanten zullen door een optimale beleving je diensten beter waarderen (klantbinding);
3. Tevreden klanten worden mogelijk ambassadeurs, wat wederom nieuwe klanten oplevert.

We trainen en oefenen de service design technieken tijdens deze training met een echte case. Je gaat aan de slag met inzichten, ideeën en ontwikkelt deze ideeën door in een ontwerp van een oplossing.

Wil je meer weten over wat een service designer doet? Lees dit artikel.

Service design triple diamond

De triple diamond leidt je door de drie fases van Inspiratie, Idee generatie en Implementatie.

Dat gaan wij ook in een verkorte versie doen tijdens de training. Je leert de theorieën en de technieken achter deze diamonds kennen en met een aantal ga je concreet aan de slag. Aangezien we in deze training met een échte praktijk case werken, is dit een extra waardevolle ervaring; je kunt meteen zien wat service design concreet betekent en wat het kan doen voor jouw werk of organisatie.

Wat gaan we doen tijdens de training

We beginnen deze training steeds met een stukje theorie en kennisoverdracht, maar het grootste deel van deze tweedaagse training zal bestaan uit het werken met veel post-its, canvassen, inspiratie, creatie, brainstorming en conceptualisatie.

Dag 1 – richt zich op het verkrijgen van inspiratie en het identificeren van dilemma’s

Dag 2 – richt zich op het bedenken van oplossingen en concepten voor deze dilemma’s

 

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is gedacht voor en zal plaatsvinden met professionals uit verschillende branches, waarbij je aan een concrete casus werkt. Jouw specifieke functie of achtergrond maakt niet uit, zolang je maar de waarde van de input van de klant inziet en onderzoeken en ontwerpen leuk vindt.

Enkele reacties van de deelnemers:

“Ik realiseer me dat ik altijd veel ideeën heb, maar dit blijft abstract. Nu weet ik hoe ik dit concreet kan maken.”

“Leuk om met verschillende mensen samen te werken, met verschillende expertises. Ik realiseer me nu hoe waardevol dat is.”

“In deze 2 dagen ga je de diepte in, heel fijn!”

“Werken aan een echte casus is heel waardevol. Fijn om zo het hele proces te doorlopen in korte tijd!”

“Heel relevant. Sommige zaken zijn direct toepasbaar. Het creatieve karakter heeft mij erg geholpen.”

Waar vindt de training plaats?

We treffen elkaar op een prachtige locatie in hartje Utrecht, bij Spaces to Create.

Deze locatie heeft inspirerende ruimtes; ideaal om nieuwe dingen te leren, uit te proberen en te brainstormen.

Alles op een rij

Inhoud

  • Service design proces in stappen
  • Belangrijkste service design technieken
  • Oefenen van de stappen framing, begrijpen, brainstormen tot een oplossing
  • Aan de slag met een concrete case
  • Praktische tips; do’s en don’ts uit de praktijk

Inbegrepen

  • Theorie
  • Alle canvassen
  • Bewijs van deelname
  • Vrijblijvend lid van een waardevol netwerk, waar je ervaringen kunt uitwisselen, energie op kunt doen en kunt sparren

Details

  • Deel 1 ”Framing & Begrijpen”:
    in overleg
  • Deel 2 “Ideeën & Oplossingen”:
    in overleg
  • Locatie: Space to Create, in Utrecht
  • We hebben plek voor maximaal 10 personen
  • Kosten: €945,- per persoon;
    voor 2 dagen, inclusief versnaperingen, lunch en materialen

De trainer

Ingrid Wendel leert je in een tijdsbestek van 2 dagen alles wat je weten moet om een service design traject te doorlopen.

Ingrid Wendel
Ingrid Wendel
Service Designer