Terugblik: CX Vrijwilligersdag Gehandicaptenzorg
De CX-vrijwilligersdag in de gehandicaptenzorg, georganiseerd door in-Novation en EarlyBridge, was een geslaagde dag die we niet snel zullen vergeten. Niet alleen vanwege de hartelijke en bijzondere ontmoetingen, maar ook door de mooie inzichten die het opleverde.
In alle rust, met volle aandacht en oprechte nieuwsgierigheid mochten de deelnemers even onderdeel zijn van een wereld die voor de meesten van ons grotendeels verborgen blijft.
Waarom deze CX-dag werd georganiseerd
Barbara van Duin, mede-initiatiefnemer van de vrijwilligersdag, Customer Experience-expert en oprichter van in-Novation, legt uit waarom zij deze dag in het leven riep. Haar motivatie raakt de kern van klantgericht werken:
“Mijn reden om deze dag te organiseren is dat we in onze dagelijkse routine vaak maar doorrennen. We houden ons bezig met klant- of medewerkerbeleving, maar hebben maar zelden de mogelijkheid om écht in contact te treden met onze klanten, eindgebruikers of medewerkers.
We proberen een beeld te krijgen van iemands beleving aan de hand van vragenlijsten en cijfers, waarmee we beoordelen hoe goed onze dienstverlening is. Maar veel cliënten van ’s Heeren Loo kunnen helemaal geen vragenlijsten invullen. Toch kunnen ze heel goed duidelijk maken wat ze willen of nodig hebben. Daarvoor moet je alleen wat meer moeite doen.
Ik wilde de vrijwilligers laten ervaren hoe je écht contact maakt – en wat dat oplevert. Hopelijk nemen ze dat gevoel mee naar hun eigen werkomgeving.”
Wat deelnemers meenamen uit deze ervaring
Na deze bijzondere vrijwilligersdag in de gehandicaptenzorg bij “Woonzorgpark de Hartenberg” vroegen we een aantal deelnemers naar hun ervaring. Wat raakte hen? Wat leerden ze? En zouden ze het anderen aanbevelen?
De antwoorden op deze vragen spreken voor zich – en geven een mooie inkijk in de sfeer en intensiteit van deze dag:
“Het viel me op hoe sereen het terrein was en hoeveel geduld er heerst. Het is een andere wereld en een andere manier van werken, die een compleet andere blik vergt.”
“Het hoeft niet allemaal groots of ingewikkeld. Met iets simpels als een pannenkoek eten samen met anderen kun je ook impact maken.”
“Wat mij raakte was dat de bewoners niet ‘beter’ hoeven te worden. Het gaat veel meer om het mogelijk maken van een goed leven voor bewoners en om mooi werk voor medewerkers, binnen een gezonde, duurzame organisatie. Dat vond ik een waardevolle realisatie.”

Pannenkoeken bakken en gezelligheid, met Kathy van de Laar en Erica Kroese
(Artikel gaat verder onder de foto)
De blik verruimen
Veel deelnemers vertelden hoe de dag hen hielp om hun eigen gedragingen te herkennen. Niet alles draait om ‘doen’ of ‘helpen’ – soms is er al zoveel waarde in het simpelweg aanwezig zijn en ruimte maken voor echt contact.
“Mijn taak was spelletjes doen, maar toen het even stilviel, ging ik toch weer helpen met pannenkoeken uitserveren. Ik herkende mijn eigen neiging om in te stappen.
Maar juist door even af te wachten ontstaat iets moois.”
“Je leert buiten je standaardpatronen denken. Wat voor mij vanzelfsprekend is, is dat voor een ander niet. Dat besef is waardevol – in werk én daarbuiten.”
De CX-vrijwilligersdag bood de deelnemers de kans om hun blik te verruimen, om écht verbinding te maken. Dat werkt zowel motiverend als inspirerend. Of zoals iemand het verwoordde:
“Ik kreeg bevestigd dat ik bijna altijd een manier vind om contact te maken – ook met mensen die anders communiceren. Dat inspireerde me om vrijwilligerswerk te gaan doen bij de dagbesteding in mijn buurt.”
Een ervaring met blijvende impact
Precies dát is wat deze dag beoogde: een ervaring bieden die raakt, die perspectief verruimt en die misschien zelfs leidt tot nieuwe initiatieven.
We zijn dankbaar voor de openheid van alle deelnemers – en trots dat we samen zo’n waardevolle dag hebben mogen neerzetten.
Meer weten over klantgericht werken?
Deze vrijwilligersdag liet opnieuw zien hoe waardevol het is om écht te kijken, luisteren en afstemmen op wat een ander nodig heeft. Dat is ook de kern van klantgericht werken – in de zorg én daarbuiten.
Wil je ontdekken wat dat voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.
Bel of mail vrijblijvend naar 06 – 17028312 / barbara.vanduin@in-novation.nl.
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)