Customer Experience Professional (CCXP). Hoe?
Ik snap dat de afkorting CCXP en een certificeren, niet echt sexy klinkt. Ik heb dat achter mij gelaten. Ik daag je uit om dit als middel te gebruiken om je kennis te toetsen, jouw ontwikkelpad binnen Customer Experience (CX) uit te stippelen of de CX plannen voor jouw organisatie te verbeteren. Dit artikel vertelt “Hoe” je je voorbereidt op het CCXP examen.
Eerst even zorgen dat we hetzelfde uitgangspunt gebruiken: Customer experience management is het organiseren van alle ervaringen van jouw klant tijdens de hele reis die de klant mee maakt. De regie hiervan ligt onherroepelijk bij iedereen in het bedrijf en in alle kanalen. En dat maakt het uitdagend!

Zes disciplines
Daarom laat het functie analyse onderzoek van CXPA onder Customer Experience Professionals zien dat wij op verschillende disciplines binnen een organisatie werkzaam zijn. Deze CX collega’s hebben input gegeven op de vaardigheden, kennis en verantwoordelijkheden die zij hebben binnen hun werk. Dit is samen te vatten in 6 disciplines. Jouw kennis, vaardigheden en inzichten worden getoetst aan deze 6 disciplines tijdens het examen.

Opdracht:
Ga naar het overzicht met de 6 disciplines en geef jouw profiel of jouw bedrijf een score per discipline en heb daar een gesprek met collega’s over. De scores zijn persoonlijk er is geen goed of fout. Het meest waardevolle van deze opdracht is de discussie. Beantwoord de volgende vraag voor alle disciplines.

CX Masterclass
Een andere manier om met CX collega’s te sparren, is het deelnemen aan een Customer Experience Masterclass. Echt een aanrader! Je hebt verschillende aanbieders in Nederland.
- CX Masterclass door Nienke Bloem en Jaap Wilms
- Customer Experience Hapiness & NPS Masterclasses door Rosaria Cirillo
- CX Professional Masterclass door Gayana Helder en Marleen van Wijk
Boeken
Of ben je iemand die het liever allemaal even doorleest? Dan heb ik twee boekentips voor je: Outside In van H. Manning, K. Bodine en CCXP Exam Preparation Facts van M.G. Bartlett.
Schrijf je in!
Ben jij in de materie gedoken en ben je nu benieuwd waar jouw kennisniveau staat? Wil jij nu ook gewaardeerd worden voor al je werk, studie en reflectie? Schrijf je in voor het examen! Voel jij je nog onzeker deel je vragen dan met professionals of voel je vrij om contact op te nemen met Barbara van Duin van in-Novation. CX professionals zijn er om elkaar te helpen.
Schrijf je in voor de Masterclass of het Examen!
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)