De weg naar slim laden vanuit het perspectief van de EV-rijder
Nederland gaat over op elektrisch. De infrastructuur is er met de oplossing “slim laden” klaar voor. Hoe zorgen we dat deze oplossing ook aansluit op toekomstige EV-rijders? Daar heeft in-Novation in opdracht van NKL en ElaadNL een design thinking aanpak op losgelaten, met de EV-rijder centraal. We hebben vervolgens een advies aan de betrokken partijen in de keten van elektrisch rijden gegeven.
Hoe kunnen alle voertuigen laden?
Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit flink door. Naar verwachting zijn er in 2025 zo’n 578 duizend EV-rijders. Ook het aantal laadpunten neemt hiermee toe. Hoe kunnen we al deze voertuigen opladen zonder ons stroomnet te veel te belasten? Slim laden lijkt dé oplossing.
Volgens het actieplan ‘Slim laden voor iedereen’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) moet in 2025 minimaal 60% van de laadsessies ‘slim’ verlopen. Of we deze doelstelling gaan halen is voor een groot deel afhankelijk van het laadgedrag van de toekomstige EV-rijder.
In opdracht van NKL en ElaadNL heeft in-Novation een service design aanpak toegepast en inzicht in de verschillende rijdersgroepen en laadgedrag verschaft.
Wat is slim laden?
Slim laden betekent dat je de auto wel inplugt, maar dat deze pas gaat laden op de meeste gunstige tijdstippen en met optimale snelheid. Bijvoorbeeld vanwege de beschikbaarheid van duurzame stroom (uit eigen zonnepanelen) of alleen laden tijdens (goedkope) daluren. Slim laden kan dus goedkoper en duurzamer zijn. En er kan ook rekening gehouden worden met de drukte op het stroomnet om zo stroomstoringen te voorkomen. Op dit moment is het aantal slimme laadsessies minder dan 5%. In het actieplan “Slim laden voor iedereen” van de NAL werkgroep slim laden, is de insteek om alle laadsessies thuis en op werk standaard slim te maken.
Belang van laadsnelheid
Uit de “Klantreis publiek laden” eerder onderzoek gedaan door in-Novation in opdracht van NKL, bleek dat EV-rijders (die alleen publiek laden en geen eigen laadpaal hebben) naast prijs steeds meer op laadsnelheid beginnen te letten. Dit is namelijk relevant als je weinig tijd hebt, ergens op tijd moet zijn, je onderweg moet laden, je vaak moet laden omdat je auto een kleine range heeft, het druk is bij de laadpalen of de kosten van laden gerelateerd zijn aan de laadduur.
Het is daarom van belang meer inzicht te krijgen in het laadgedrag van de EV-rijder. In het onderzoek ‘De weg naar slimladen vanuit het perspectief van de EV-Rijder’ zijn zes segmenten EV-rijders naar voren gekomen die – naar verwachting – in 2030 elektrisch rijden: Stedelijke Forenzen, Lange afstand Forenzen, Gevestigde Gezinnen, Plattelandsbewoners, Stedelijke Gezinnen en Starters. Dit is ongeveer 83% van de particuliere automobilisten. Op basis van relevante, reeds uitgevoerde onderzoeken en data worden de segmenten, hun laadgedrag en hun verschillende houdingen ten opzichte van laadsnelheid beschreven.
Niet iedere EV-rijder is hetzelfde
De zes onderzochte segmenten verschillen in hun profiel, behoeften en laadgedrag en zullen naar verwachting anders reageren op ‘slim laden voor iedereen’. Met allemaal verschillend laadgedrag en verschillende houdingen ten opzichte van laadsnelheid. Niet alle segmenten zullen hetzelfde reageren op slim laden.
De EV-rijder van nu is ook anders dan de EV-rijder van morgen, omdat – vooruitlopend op andere rijder segmenten – op dit moment vooral de Zakelijke Rijders de overstap hebben gemaakt naar elektrisch rijden. De beleving en het gedrag van de EV-rijder gaat zich daarom de komende tijd nog volop ontwikkelen.
Het is dan ook van belang om de verschillende typen EV-rijders goed te blijven volgen en hun perspectief te betrekken bij afspraken met de ketenpartners en marktpartijen.
“Zo leren we de EV-rijders steeds beter kennen én weten we hoe we slim laden voor hen aantrekkelijk kunnen maken.”
– Barbara van Duin, in-Novation
Verder samen met de elektrische rijders
We kunnen de EV-rijders dus niet over één kam scheren maar hoe bewegen we de EV-rijders met ieder een eigen profiel, gedrag en behoeften, tot slim laden? Hoe maak je slim laden voor de rijder relevant? Hoe communiceer je met de verschillende segmenten? Welke middelen zet je daarvoor in? Zijn er keuzemogelijkheden voor de EV-rijder?
Een alles omvattend antwoord is op voorhand niet te geven, omdat de rijder zelf in een proces van bewustzijn en ervaring met slim laden verkeert. Je zult moeten meebewegen met de rijder. De beleving en gedrag van de rijder uit de verschillende segmenten zal door een groeiend bewustzijn en ervaring met slim laden zich in de tijd ontwikkelen.
Advies
De aanbeveling van in-Novation is om de verschillende segmenten in de tijd te blijven volgen en de verschillende inzichten te toetsen en te volgen, om de communicatie en proposities steeds opnieuw te laten aansluiten bij het gedrag en de behoeften van de EV-rijder.
Meer weten?
Lees het rapport ‘De weg naar slim laden vanuit het perspectief van de EV-Rijder’. Een eerste verkenning van zes particuliere segmenten voor een effectieve uitrol van slim laden.
Meer weten over onze service design aanpak?
Neem contact met ons op als je over dit onderwerp en de onderzoeksaanpak verder wilt praten.
Bel of mail vrijblijvend naar 06 – 17028312 / barbara.vanduin@in-novation.nl.
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)