CX Day 2023
Jaarlijks organiseert de CXPA wereldwijd de CX Day. De CX Day vindt dit jaar plaats op dinsdag 3 oktober. Tijdens deze dag staat de klantbeleving (CX, Customer Experience) centraal.

Wat is CX
De klantbeleving (CX, Customer Experience) verwijst naar de manier waarop een klant de dienstverlening van een bedrijf of organisatie ervaart. Het geeft zicht op de mate waarin de klant zich geholpen voelt. Het gaat hierbij om alle interacties die de beleving van de klant beïnvloeden; zowel de contactmomenten met de organisatie, als daarbuiten.
Steeds meer CX professionals zijn verantwoordelijk voor het beoordelen en verbeteren van de klantbeleving – en tegenwoordig ook de medewerkerbeleving – op diverse gebieden binnen een organisatie. Mede dankzij de CXPA (Customer Experience Professionals Association) ontstaan er uniforme best practices voor processen, tools en technieken binnen de diverse customer experience disciplines, en wordt het vakgebied verder vormgegeven.
Wat is CXPA
De CXPA wordt geleid door leden, voor leden, en heeft als doel CX professionals (oftewel professionals rondom klantbeleving) te helpen om het perspectief van de klant (de “klantbeleving”) een integraal onderdeel te maken van het management en van de manier waarop bedrijven werken. Daarbij richt de CXPA zich onder andere op het creëren van standaarden en het delen van best practices, en op het verspreiden van het gedachtegoed en kennis en vaardigheden binnen het CXPA-netwerk.
CXPA leden leiden of zijn betrokken bij klantbelevingsprogramma’s bij gerespecteerde profit en non-profit organisaties over de hele wereld. De afgelopen jaren is het werkveld van customer experience management gerijpt en steeds omvangrijker geworden. Steeds meer bedrijven erkennen het belang van klantbeleving als een belangrijk ingrediënt voor een klantgerichte organisatie en klantloyaliteit.

in-Novation en CX Day
Barbara van Duin, CCXP, heeft meegeholpen aan het opbouwen van het CXPA netwerk in Nederland. Sinds 2023 is ze overgestapt naar het bestuur van CXPA Zwitserland om dit netwerk verder vorm te geven en te ontwikkelen. Ze is organisator van de CX Day 2023 bij de HWZ Zürich.
Met haar servicedesign en CX adviesbureau “in-Novation” helpt Barbara bedrijven om, in samenwerking met hun medewerkers en klanten, ondernemender te worden, nieuwe inzichten en ideeën te ontsluiten en zo te vernieuwen.
“Door te luisteren en in te leven, maar tegelijkertijd te durven experimenteren, brengt in-Novation bedrijven weer in beweging.”
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op!
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)