CX Day 2023
Jaarlijks organiseert de CXPA wereldwijd de CX Day. De CX Day vindt dit jaar plaats op dinsdag 3 oktober. Tijdens deze dag staat de klantbeleving (CX, Customer Experience) centraal.
Wat is CX
De klantbeleving (CX, Customer Experience) verwijst naar de manier waarop een klant de dienstverlening van een bedrijf of organisatie ervaart. Het geeft zicht op de mate waarin de klant zich geholpen voelt. Het gaat hierbij om alle interacties die de beleving van de klant beïnvloeden; zowel de contactmomenten met de organisatie, als daarbuiten.
Steeds meer CX professionals zijn verantwoordelijk voor het beoordelen en verbeteren van de klantbeleving – en tegenwoordig ook de medewerkerbeleving – op diverse gebieden binnen een organisatie. Mede dankzij de CXPA (Customer Experience Professionals Association) ontstaan er uniforme best practices voor processen, tools en technieken binnen de diverse customer experience disciplines, en wordt het vakgebied verder vormgegeven.
Wat is CX Day
CX Day is een jaarlijks terugkerend event, opgericht door de CXPA. Ieder jaar organiseren wereldwijd diverse CXPA leden, samen met bedrijven die zich inzetten voor uitzonderlijke klantervaringen, de CX Day vieringen. Een typische CX Day omvat meer dan 100 geregistreerde evenementen wereldwijd, zowel online als persoonlijk. Ieder jaar wordt een globaal thema gekozen met betrekking tot Customer Experience. Voor CX Day 2023 luidt deze als volgt:
Goede CX levert betere resultaten op voor klanten, medewerkers en organisaties.
“Goede CX ontstaat niet zomaar. Het vereist consistente ondersteuning vanuit het management voor doelgericht werk onder leiding van toegewijde, bekwame CX-professionals. In 2023 zal de CX Day viering zich richten op de noodzaak voor CX om bij te dragen aan een betere wereld, door een positief en duurzaam verschil te maken. Niet alleen voor de “winst” van een organisatie, maar ook voor de klant, de medewerkers en partners.”
Lees meer over CX Day 2023 en de verschillende evenementen die plaatsvinden (Engelstalig).
Wat is CXPA
De CXPA wordt geleid door leden, voor leden, en heeft als doel CX professionals (oftewel professionals rondom klantbeleving) te helpen om het perspectief van de klant (de “klantbeleving”) een integraal onderdeel te maken van het management en van de manier waarop bedrijven werken. Daarbij richt de CXPA zich onder andere op het creëren van standaarden en het delen van best practices, en op het verspreiden van het gedachtegoed en kennis en vaardigheden binnen het CXPA-netwerk.
CXPA leden leiden of zijn betrokken bij klantbelevingsprogramma’s bij gerespecteerde profit en non-profit organisaties over de hele wereld. De afgelopen jaren is het werkveld van customer experience management gerijpt en steeds omvangrijker geworden. Steeds meer bedrijven erkennen het belang van klantbeleving als een belangrijk ingrediënt voor een klantgerichte organisatie en klantloyaliteit.
CXPA lid worden
Als CXPA lid ben je deel van een wereldwijde community, waarbij ieder land een eigen ledenpagina heeft. Je kunt deelnemen aan exclusieve leden-events en je hebt toegang tot een bibliotheek aan best practices. Daarnaast heb je toegang tot het mentorprogramma, blijf je op de hoogte van interessante vacatures over de hele wereld, en heb je toegang tot een netwerk van gelijkgezinden – gepassioneerde mensen die net als jij oog hebben voor de klant!
in-Novation en CX Day
Barbara van Duin, CCXP, heeft meegeholpen aan het opbouwen van het CXPA netwerk in Nederland. Sinds 2023 is ze overgestapt naar het bestuur van CXPA Zwitserland om dit netwerk verder vorm te geven en te ontwikkelen. Ze is organisator van de CX Day 2023 bij de HWZ Zürich.
Met haar servicedesign en CX adviesbureau “in-Novation” helpt Barbara bedrijven om, in samenwerking met hun medewerkers en klanten, ondernemender te worden, nieuwe inzichten en ideeën te ontsluiten en zo te vernieuwen.
“Door te luisteren en in te leven, maar tegelijkertijd te durven experimenteren, brengt in-Novation bedrijven weer in beweging.”
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op!
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)